top of page
  • Olga

Ψυχοβιοτική δίαιτα: Τι είναι & Πως βοηθά να διώξουμε το στρες και να φροντίσουμε το έντερο μας

Εδώ και αρκετό καιρό, οι ερευνητές γνωρίζουν ότι το φαγητό επηρεάζει την ψυχική μας ευεξία. Ωστόσο, οι περισσότερες μελέτες σχετικά με τις διατροφικές παρεμβάσεις για τη νευρολογική υγεία έχουν επικεντρωθεί σε μεμονωμένες τροφές και όχι σε ρεαλιστικές προσεγγίσεις με πλήρη διατροφή.




Αυτός είναι ακριβώς ο λόγος που επιστήμονες από το Κορκ της Ιρλανδίας ξεκίνησαν να δουν εάν μια ψυχοβιοτική δίαιτα που έχει σχεδιαστεί για να προάγει την υγεία του εντέρου έχει θετική επίδραση στην ψυχική ευεξία με μια νέα τυχαιοποιημένη ελεγχόμενη μελέτη (RCT) από τη Μοριακή Ψυχιατρική.

 


Τι είναι η ψυχοβιοτική δίαιτα;

Ένας όρος που επινοήθηκε από τους συν-συγγραφείς της μελέτης Timothy "Ted" Dinan, Ph.D., και John Cryan, Ph.D., η ψυχοβιοτική διατροφή κλίνει προς τον άξονα του εντέρου-εγκεφάλου δίνοντας προτεραιότητα σε υγιεινές για το έντερο τρόφιμα που είναι γνωστό ότι υποστηρίζουν τη μικροβιακή ισορροπία του εντέρου (δηλαδή, δημητριακά ολικής αλέσεως, προβιοτικά φρούτα και λαχανικά, όσπρια και τρόφιμα που έχουν υποστεί ζύμωση) και αποθαρρύνει την κατανάλωση γλυκών, ζαχαρούχων ποτών και επεξεργασμένων τροφίμων.


Η δίαιτα της μελέτης περιλαμβάνει:

  • 6-8 καθημερινές μερίδες φρούτων και λαχανικών με υψηλή περιεκτικότητα σε πρεβιοτικές ίνες (π.χ. μήλα, μπανάνες, πράσα, κρεμμύδια)

  • 5-8 καθημερινές μερίδες δημητριακών ολικής αλέσεως (π.χ. βρώμη, σιτάρι ολικής αλέσεως, κινόα)

  • 2-3 ημερήσιες μερίδες τροφών που έχουν υποστεί ζύμωση (π.χ. ξινολάχανο, κεφίρ)

  • 3-4 εβδομαδιαίες μερίδες οσπρίων (π.χ. ρεβίθια, φακές, μπιζέλια)



Σχεδιασμός μελέτης ψυχοβιοτικής διατροφής.


Η μελέτη περιελάμβανε 45 υγιείς ενήλικες (ηλικίας 18-59 ετών) με μη βέλτιστες διατροφικές συνήθειες.


Στην ομάδα μελέτης δόθηκαν πληροφορίες σχετικά με τα συστατικά της ψυχοβιοτικής δίαιτας και ζητήθηκε να την ακολουθήσουν όσο το δυνατόν στενότερα. Στην ομάδα ελέγχου δόθηκαν ελάχιστα μαθήματα σχετικά με τη γενική διατροφή (και όχι μαθήματα επικεντρωμένα στα ψυχοβιοτικά).


Οι ερευνητές εξέτασαν τη σύνθεση και τη λειτουργία της μικροχλωρίδας των κοπράνων, το στρες, τη συνολική υγεία και τη διατροφή, καθώς και ένα μεταβολικό προφίλ δειγμάτων αίματος, ούρων και κοπράνων, τόσο πριν όσο και μετά τη δοκιμαστική περίοδο των τεσσάρων εβδομάδων και για τις δύο ομάδες.


Πώς μια ψυχοβιοτική διατροφή επηρεάζει την ψυχική ευεξία

Οι συμμετέχοντες που ακολούθησαν την ψυχοβιοτική δίαιτα παρουσίασαν μεγαλύτερη μείωση στο αντιληπτό άγχος. Αν και δεν υπήρχε σημαντική διαφορά στην απόκριση στο στρες μεταξύ της ομάδας ελέγχου και της ομάδας μελέτης, η υψηλότερη τήρηση της δίαιτας της μελέτης είχε ως αποτέλεσμα ισχυρότερες μειώσεις στο αντιληπτό στρες.


Ενώ οι αλλαγές στη μικροβιακή σύνθεση του εντέρου ήταν ανεπαίσθητες για την ομάδα μελέτης, σημαντικές αλλαγές σε 40 συγκεκριμένα λιπίδια κοπράνων (χάρη στη μείωση του συνολικού διατροφικού λίπους και στην αύξηση των μονοακόρεστων λιπών) και στους μεταβολίτες της τρυπτοφάνης των ούρων (ένα βασικό αμινοξύ ζωτικής σημασίας για τη σύνθεση πρωτεϊνών και τη βασική πρωτεϊνική σύνθεση. υγιής φλεγμονώδης απόκριση) παρατηρήθηκαν επίσης.


Συμπέρασμα

Σε μόλις τέσσερις εβδομάδες, οι συμμετέχοντες που ακολούθησαν μια ψυχοβιοτική δίαιτα πλούσια σε τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες και ζύμωση παρουσίασαν χαμηλότερα επίπεδα στρες, υγιέστερες κινήσεις του εντέρου, υγιέστερα προφίλ φλεγμονωδών μεταβολιτών και ελαφρώς βελτιωμένη μικροβιακή σύνθεση και λειτουργία.


ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ The Psychobiotic Revolution: Mood, Food, and the New Science of the Gut-Brain Connection 23.92$ Σετ 4 βιβλίων: The Psychobiotic Revolution [Hardcover], The Diet Myth, Food Wtf Should I Eat, Eat Fat Get Thin στα 69.99$


84 Προβολές0 Σχόλια

Πρόσφατες αναρτήσεις

Εμφάνιση όλων
bottom of page